mk
Kolejne dwie gigantyczne suwnice STS zostały przetransportowane do miejsca swojego przeznaczenia. Spektakularna operacja transportu z placu montażowego do nabrzeża odbyła się w niedzielę. Oznacza to, że nabrzeże T2 jest wyposażone aż w 7 nowoczesnych urządzeń tego typu (wszystkie z wysięgiem 25 rzędów kontenerów).
Elementy suwnic przypłynęły do DCT na początku sierpnia. Gigantyczne STS-y montowane były na wydzielonym placu, za terminalem T2.
Transportem i montażem STS-ów na terenie DCT zajmuje się trójmiejska firma Portowy Zakład Techniczny specjalizująca się w montażu, instalacji oraz przeładunkach konstrukcji wielkogabarytowych. Do transportu suwnic użyte zostały specjalistyczne platformy transportowe SPMT - Self-propelled modular transporter.
Są to największe suwnice kontenerowe w Polsce i jedne z największych na Bałtyku. Parametry suwnic robią wrażenie: wysokość podnoszenia pod chwytnią 50m, wysięg 72 metry od szyny od wodnej (25 rzędów kontenerów), SWL 65 ton w uchwycie podwójnym 2x20’. Wysokość suwnicy z uniesionym ramieniem przekracza 100 metrów, dlatego urządzenia te widoczne są na mapach lotniczych.
Suwnice do terminalu dotarły z irlandzkich zakładów Liebheera w Killarney na pokładzie statku Combi Dock I, Jednostka o długości ponad 160 metrów przystosowana jest do transportu konstrukcji wielkogabarytowych. Ciekawostką jest, że statek zbudowany został przez rodzimą stocznię CRIST. 10 lat temu polska stocznia zbudowała częściowo wyposażone kadłuby tego i 3 siostrzanych statków dla niemieckiego armatora.
Na początku przyszłego roku zaplanowana jest dostawa i montaż jeszcze jednego dźwigu tego typu.
DCT jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Terminal DCT, zlokalizowany w samym sercu Morza Bałtyckiego – w Porcie Gdańskim, jest najbardziej wysuniętym na wschód terminalem w grupie głębokowodnych portów północno-europejskich między Gdańskiem i Le Havre.
Terminal DCT pod koniec 2016 roku uruchomił terminal T2, podwajając możliwości przeładunkowe do 3 mln TEU rocznie, a teraz podejmuje dalsze działania związane z rozbudową – program T2B.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania